Najprej se je potrebno zavedati, da ima vsaka kalibracija svoj namen. Če ni namena, kalibracija ni potrebna.
Kadar gre za zahteve zakonodajalca, ta z zakonom, aktom ali uredbo predpiše tudi namen in zakaj je to pomembno – varovanje zdravja, varnost pri delu, varovanje premoženja … ti nameni gredo pogosto v smeri za javno dobro.
Kadar gre za zahteve kupca, ta določi točke nadzora in preverja svoje izvajalce, podizvajalce, dobavitelje. Pogosto rečemo, da gre za AUDIT (ocenjevanje s strani kupca).
Kadar gre za zahteve uporabnika, le ta z internim sistemom obvladovanja meril, kritičnih kontrolnih točk, kontrole hladne ali vroče verige, spremljanja energetske učinkovitost in predvsem iz vidika kontrole kvalitete izdelkov, preverja merila v uporabi. Zato, da lahko na osnovi rezultatov optimizira procese.
S kalibracijo pridobite relevantno in zaupanja vredno informacijo. Certifikat ni samo papir za v rednik ali datoteka za hrambo v oblak. Je pomemben vir za odločitve o ustreznosti izdelkov, storitev ali procesov, za odločitev kupca ali vam še zaupa, za odločitve vezane na trajnost in energetsko učinkovitost ipd. Rezultate kalibracij je potrebno pregledati, ovrednotiti in vpeljati ustrezne ukrepe, preden nadaljujete z uporabo. Če tega ne storite, niste na pravi poti.
V primerjavi s pozitivnimi učinki, vas kalibracija popolnoma nič ne stane, še več – prihrani veliko sredstev.
1. Uporabniki delate s senzorji, merili, merilnimi sistemi. Sami določite točke, kjer želite ali morate redno preverjati vaše rezultate z neodvisno primerjavo – le tej rečemo referenca. Referenca mora biti umerjena napram višjega oziroma primarnega etalona oziroma mednarodnega etalona.
2. Uporabnik ne sme biti tudi izvajalec preverjanja, ki mu recimo kar metrolog. Metrolog ne sme biti tudi izvajalec kalibracije reference (razen v akreditiranih laboratorijih). Nastopijo torej trije različni tipi opreme in tri različne osebe. ZAKAJ? Zato da ima rezultat določljivo stopnjo zaupanja in merilne negotovosti. Akreditirani kalibracijski laboratoriji morajo dosegati 95 % stopnjo zaupanja v rezultat.
3. KALIBRACIJA je ZAUPANJE, a le, če jo izvede usposobljeno osebje, s sledljivo merilno opremo, ob nadzorovanih pogojih okolice in z upoštevanjem vseh relevantnih prispevkov k negotovosti in tveganj pri izvajanju. Kalibracija mora biti ponovljiva in posnemati mora način uporabe.
☏ Pokličite nas: +386 2 62 96 720
Za mnenja in razlage sta vedno na voljo:
strokovnjakinja za temperaturne meritve: Aleksandra Lepenik
strokovnjak za meritve: Zoran Lepenik
Več na: https://www.elpro.si/elpro-laboratorij-za-kalibracije/vprasanja-in-odgovori/
Avtorica: Aleksandra Lepenik
januar 2022; revizija junij 2023
Pokličite nas:
+386 (0)2 62 96 720
Pišite nam:
[email protected]