Najprej se je potrebno zavedati, da ima vsaka kalibracija svoj namen. Če ni namena, kalibracija ni potrebna.
Kadar gre za zahteve zakonodajalca, ta z zakonom, aktom ali uredbo predpiše tudi namen in zakaj je to pomembno – varovanje zdravja, varnost pri delu, varovanje premoženja … ti nameni gredo pogosto v smeri za javno dobro.
Kadar gre za zahteve kupca, ta določi točke nadzora in preverja svoje izvajalce, podizvajalce, dobavitelje. Pogosto rečemo, da gre za AUDIT (ocenjevanje s strani kupca).
Kadar gre za zahteve uporabnika, le ta z internim sistemom obvladovanja meril, kritičnih kontrolnih točk, kontrole hladne ali vroče verige, spremljanja energetske učinkovitost in predvsem iz vidika kontrole kvalitete izdelkov, preverja merila v uporabi. Zato, da lahko na osnovi rezultatov optimizira procese in podaja skladnost svojih proizvodov.
S kalibracijo pridobite relevantno in zaupanja vredno informacijo. Certifikat o kalibraciji ni samo papir za v rednik ali datoteka za hrambo v oblak. Je pomemben vir za odločitve o ustreznosti izdelkov, storitev ali procesov, za odločitev kupca ali vam še zaupa, za odločitve vezane na trajnost in energetsko učinkovitost ipd. Rezultate kalibracij je potrebno pregledati, ovrednotiti in vpeljati ustrezne ukrepe, preden se nadaljuje z uporabo. Če tega ne storite, niste na pravi poti.
V primerjavi s pozitivnimi učinki, kalibracija ni strošek. Je gradnik uspeha na poti k učinkovitosti, uspešnosti in produktivnosti. Vpliva na:
1. Uporabniki delate s senzorji, merili in merilnimi sistemi, vse to je merilna oprema. Sami določite točke, kjer želite ali morate redno preverjati vaše rezultate z neodvisno primerjavo (referenco). Referenca mora biti umerjena napram višjega oziroma primarnega etalona oziroma mednarodnega etalona.
2. Uporabnik ne sme biti izvajalec preverjanja, ni primerno da preverjamo sami sebe. Osebje, ki izvaja preverjanja in kalibracije so metrologi, področje je metrologija, ki je del meroslovja. Metrolog ne sme biti tudi izvajalec kalibracije reference (izjema v akreditiranih laboratorijih). V kalibraciji nastopijo torej trije različne kategorije opreme in tri različne osebe. ZAKAJ? Zato da ima rezultat določljivo stopnjo zaupanja in merilne negotovosti. Akreditirani kalibracijski laboratoriji morajo dosegati 95 % stopnjo zaupanja v rezultat, le tako potrdijo svojo usposobljenost za izvajanje kalibracij.
3. KALIBRACIJA je ZAUPANJE, a le, če jo izvede usposobljeno osebje, s sledljivo merilno opremo, ob nadzorovanih pogojih okolice in z upoštevanjem vseh relevantnih prispevkov k negotovosti in tveganj pri izvajanju. Kalibracija mora biti ponovljiva, najboljša pa je takrat, ko posnema način uporabe.
Aleksandra Lepenik sem vodja kakovosti v ELPRO Laboratorij za kalibracije, ki deluje od 2010.
Na področju ISO sistemov in sistemov kakovosti delam od leta 1997 in v kalibracijah vidim izključno prednosti za vse deležnike.
Menim, da je kakovost namenjena predvsem nenehnim izboljšavam na vseh področjih: osebnem, strokovnem in finančnem.
Rada delim svoje znanje in izkušnje z vsemi.
Več o pomembosti kalibracije preberite na https://www.elpro.si/akreditiran-laboratorij/vprasanja-in-odgovori/
☏ Pokličite nas: +386 2 62 96 720
Za mnenja in razlage sta vedno na voljo:
strokovnjakinja za temperaturne meritve: Aleksandra Lepenik
strokovnjak za meritve: Zoran Lepenik
Več na: https://www.elpro.si/elpro-laboratorij-za-kalibracije/vprasanja-in-odgovori/
Avtorica: Aleksandra Lepenik
januar 2022; revizija junij 2023
Pokličite nas:
+386 (0)2 62 96 720
Pišite nam:
[email protected]